Na een jaar voorbereiding startte directeur Cyrille Depondt in maart 2014 het ambitieuze bedrijf Weelec in Maastricht. “Het idee was om een bedrijf te beginnen dat een oplossing biedt voor de groeiende hoeveelheid elektronisch afval als gevolg van de toenemende digitalisering in onze samenleving. Dit idee hebben wij omgezet in innovatieve en duurzame recyclingprocessen”, aldus Cyrille. “Om een dergelijke kapitaalsintensieve ‘start-up’ te kunnen realiseren, heb je een behoorlijke financiële injectie nodig. In samenwerking met ons Corporate Finance adviesbureau zijn wij de gesprekken aangegaan met Stichting Pilon.
De klik was er direct, vanwege het gezamenlijke uitgangspunt om in Limburg mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen en te houden. Mede dankzij Pilon zijn wij inmiddels gegroeid naar een sociale en innovatieve organisatie van 40 fte-ers en verwerken wij op jaarbasis zo’n 12.000 ton elektronisch afval. Hieruit genereren wij hoogwaardige grondstoffen, die vervolgens weer terechtkomen in de grondstoffen-rotonde. Zodoende zetten we een stap richting een circulaire economie.